donderdag 23 april 2009

uitgemest en uitgemolken

Ik ben een paar dagen geleden bekeurd! Ik was tot dat moment nog nooit bekeurd!
Dat wil zeggen...niet live.
Op één of twee lullige snelheid overtredinkjes na, die altijd geheel onverwacht en anoniem in de brievenbus verschenen, was er nog nooit een man in uniform geweest die mij diep in de ogen keek en zei :"Hier krijgt u een proces verbaal voor mevrouw."

Zoals vele proces verbaal ontvangers met mij, vind ik de reden van de boete volledig onzinnig. Ik ben namelijk bekeurd voor een hoop stront...nee, niet tijdens het uitlaten van de honden iets "over het hoofd gezien". Veel stompzinniger.
Het gaat hier om onze eigenste mesthoop op ons eigenste erf. Dat schijnt niet te mogen, en twee man sterk in een stoere Jeep (lang niet zo'n mooie als de mijne natuurlijk...) kwamen ze me vertellen dat ik zwaar in overtreding was.

Nu zou ik jullie op de mouw kunnen spelden dat ik volledig verrast was over dit feit, en dat ik echt waar eerlijk niet wist dat het verboden is om je weiland netjes uit te mesten maar....dat wist ik dus wel.
Je mag natuurlijk je weiland wel uitmesten, als je vervolgens de mest maar keurig in een speciaal daarvoor aangelegde mestput van niet vocht doorlatend materiaal deponeert.
Dat doen wij dus al 6 jaar niet.
Weet je wel wat de aanleg van zo'n put kost? Geen idee? Nou ik ook niet maar vast heel veel!
Dus verstoppen wij al sinds jaar en dag de uitwerpselen van onze pony's tussen struiken, bomen en kreupelhout van een ongebruikt stukje eigen grond. Nou....en dat mag dus niet, want dat is bodemvervuiling. Foei mevrouw Vermeij!!!

Wat wel mag is het volgende; Je weiland helemaal nooit uitmesten, en dus jaar in jaar uit alles daar laten liggen waar de paarden het bedacht hadden.
Geen punt, dat is namelijk geen bodemvervuiling....snappen jullie het nog?

Maar goed, de ambtenaar in functie keek mij dus diep in de ogen, terwijl zijn collega de boswachter het terrein inspecteerde, waarschijnlijk op zoek naar mijn andere illegale activiteiten/praktijken. Welke hij overigens deze keer niet heeft aangetroffen.

Ik zag aan de blik van de heren dat mijn "onschuldige blonde vrouwtjes act", die me al een aantal keer uit een overtreding gered heeft, in dit geval geen enkele zin zou hebben, dus besloot ik mezelf deze keer maar niet belachelijk te maken.
Wel heb ik gedaan alsof ik geen idee had dat ik iets in de bosjes had liggen wat daar niet behoorde te liggen. En op de vraag of ik nog een verklaring af wilde leggen heb ik gedacht dat als oom agent me wilde bekeuren, dat ik hem er dan wel voor zou laten werken.
Dus mijn verklaring, die hij woord voor woord opschreef, was vele malen langer en onzinniger dan nodig, maar dat lolletje had ik wel verdient vond ik.

De hoogte van de boete is nog onduidelijk, dan kon meneer niet in zijn boeteboekje vinden. Kun je nagaan hoe vaak deze vreselijke overtreding begaan wordt, en hoe levensgevaarlijk hij wel niet is!
Wel komen ze over een maand controleren of de verschrikkelijke berg al verdwenen is. Ik kijk nu al uit naar hun bezoek...

Voor dat de beide mannekes wegreden vertrouwde die ene in uniform me nog wel even toe dat ik toch wel erg vriendelijk en begripvol had gereageerd op hun bezoek, en dat als al hun boeven zo waren als ik, hun werk een stuk plezieriger zou zijn.

Heb ik met terugwerkende kracht toch nog een goeie daad verricht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten